چند ساعت از مراسم رونمایی از پایگاه خبری تحلیلی «اکسیر نو» گذشته بود که برخی نکته سنجان و مشکل پسندان از وادی قلم، انگشت روی نام این سایت گذاشته و برای نخستین بار در تاریخ رسانه های مکتوب و مجازی آذربایجان غربی تلاش کردند ضمن فتح بابی در بحث نام و لگو، ترکیب " اکسیر نو" را به چالش طلبند.


از آنجایی که مدیریت پایگاه خبری تحلیلی «اکسیر نو» بنایی برای پاسخگویی جانبدارانه به اینگونه حواشی ایجاد شده نداشته و تمرکز خود را برای ایفای رسالت اصلی یک رسانه متعهد و حرفه ای گذاشته است، دکتر «شفیع بهرامیان» از اساتید حوزه ارتباطات و رسانه آذربایجان غربی طی یادداشتی نام اکسیرنو را مورد تجزیه و بررسی قرار داد.

دکتر بهرامیان نوشته است:

افزایش روز افزون وب سایت ها و پایگاه های خبری اینترنتی، اهمیت انتخاب یک نام خوب برای آن را، مضاعف و دوچندان کرده است .” چرا که نام خوب باعث تبلیغ سایت و افزایش بازدید کنندگان از طرق مختلف مانند تایپ مستقیم، جستجو در موتورهای جستجوگر و تبلیغ دهان به دهان وب سایت و از همه مهم تر، ماندگاری و تبدیل به برند ممیزه شدن سایت می شود.”

 یک نام و دامین خوب می تواند به سرعت اعتماد بازدید کننده را جلب نماید و در نتیجه باعث بازدهی بیشتر سایت شود. همچنین به سرعت باعث ترقی وب سایت میشود، شما را در اینترنت مشهور می کند، اسم شما را سر زبانها می اندازد و راه موفقیت شما و سایتتان را در دنیای مجازی هموار می سازد. حال با خیال راحت به امور دیگر و تقویت محتوای وب سایت خود می پردازید. هرچند که همان نام تا حدود زیادی خط مشی و چارچوب محتوایی شما را نیز ترسیم و تحدید می کند.

 واضح است که انتخاب یک نام صحیح ، پایه های وب سایت را محکم می کند و این گام نخست، باید هرچه استوارتر و منطقی تر برداشته شود .

گرچه برای انتخاب یک نام و دامنه خوب لازم است به برخی موارد از جمله: کوتاه و بدون تشابه بودن دامنه، با معنا بودن دامنه انتخابی، مرتبط با فعالیت اصلی سایت بودن، داشتن املای آسان و تلفظ زیبا و ترکیب  صحیح کلمات و حروف در نام سایت، توجه شود اما علاوه براین، معنای مستتر در کلمات و واژه های سایت، بالاخص در پایگاههای خبری اینترنتی بسیار مهم و قابل ملاحظه است.

براین اساس و با توجه به رونمایی از سایت خبری – تحلیلی”اکسیر نو” و آغاز بکار رسمی آن با پشتوانه دست اندرکاران روزنامه همشهری در استان آذربایجان غربی، می طلبد گریزی بر معنی و فلسفه نام آن داشته باشیم.

گام نخست برای این منظور، بررسی واژه “اکسیر” در فرهنگهای لغت مشهور موجود است. فرهنگ فارسی معین برای واژه اکسیر، چنین معانیی را آورده است:( اِ ) [ معر. ] (اِ.) ۱ – اکسیر، ماده ای که ماهیت اجسام را تغییر دهد و با ارزش تر سازد، مثلاً مس را طلا سازد. ۲ – اکسیر یعنی هر چیز مفید و کمیاب . ۳ – اکسیر دارویی است که به عقیده قدما هر مرضی را علاج می کرد.”

پس فرهنگ معین، اکسیر را معادل کیمیا، تبدیل کننده مس به طلا، ارزش دهنده به یک چیز یا روح دهنده به یک موضوع بی ارزش و به معنای هرچیز مفید، کمیاب و شفابخش هر درد و رنج می داند.

البته این معنی صرفا برای واژه “اکسیر” بوده و چنانچه پسوند” نو” نیز بدان افزوده شود معنایی امروزین و جدید از آن می توان مستفاد نمود.

براین اساس، اکسیر نو معادل ترکیبیه ایده آلی است که می تواند در عصر جدید و در دنیای متاثر از پیشرفتهای اطلاعاتی، ارتباطاتی و صنعتی- که در آن بیشتر تعاملات و تعاطفات بشری مکانیکی شده و متاثر از عقلانیت ابزاری و قاعده سود و زیان است- درمان درد  جهالت مدرن و مرهم زخم تنهایی بشر امروزی باشد.

آیا امروزه و در این دنیای سرشار از دروغ و شایعه، آگاهی و خبر را نمی توان درمان بزرگ درد جهالت و نادانی بشر نامید؟ و آیا رسالت رسانه غیر از این آگاهی بخشی است؟ آیا انتظار از خبرنگار و مهارت و قلمش جز این است که هنرمندانه رویداد را در قالب خبر و گزارش و….بیاراید تا مخاطب گریزان از ظواهر و تشنه دانایی و آگاهی را مجذوب و مشعوف متن و محتوای آن کند؟ پس اکسیر همان هنر و عنصر آفریننده ای است که چیز بی ارزشی را (رویداد و واقعه) تبدیل به محتوایی ارزشمند می کند. به جانهای خسته از یکنواختی زندگی شهری و جدید، آگاهی می دهد و در فرایند تصمیم سازی و انتخاب راه کاربران، یار و یاور و مشاوری امین می شود.

حال با این تفاسیر بالا گفته، آیا اکسیر نمی تواند صفتی فاعلی برای یک رسانه تازه تاسیس و به اصطلاح «نو» باشد؟

اگر بر ماهیت و  مفهوم  دقیق فلسفه رسانه های جمعی در دنیای مدرن، لختی اندیشه کنیم به گمانم ترکیب «اکسیر نو» چندان بیگانه با کار و رسالت رسانه ای نیست.

در نقدی که بر نام این پایگاه نومیلاد خبری، در یکی از گروههای پیام رسان موبایلی دیدم؛ شالوده استدلال منتقد ارجمند بر تبدیل بار فاعلی اکسیر به مفعولی و هم داستان خواندن آن با عناصری چون منیزیم و اورانیم و امثالهم است و به زعم ایشان، اکسیر معنایی جز یک ترکیب شیمایی و عنصری رؤیایی و افسانه ای برای تبدیل ماهیت یک فلز کم ارزش به قطعه ای ارزشمند نیست در حالی که آن کلمات و عناصر مدنظر منتقد( منیزیم، اورانیم، سدیم و…) نتیجه تغیراتی شیمیایی و مدلول و واژه” اکسیر” دال است و توان فاعلی و اثرگذاری دارد؛ این در حالی است که ناقد مدنظر، اصطلاح” اکسیر” را مدلول و اثرپذیر و نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی سایر ترکیبات و عناصر می داند و آنرا بعنوان ترکیبی رؤیایی و خیالی و غیرقابل دسترس، برای کار رسانه ای مناسب نمی داند. اما به روشنی مشخص است که قیاس اکسیر با فلزاتی چون منیزیم و سدیم و امثالهم که تماما بار تسلیمی و مفعولی دارند، مع الفارق است و اینان نمی توانند باهم در یک طبقه معنایی قرار گیرند.

از یاد نبریم که در عصر جدید، چیزی بنام افسانه، خیال و وهم وجود ندارد و در فضای رسانه ای و ارتباطاتی، اینگونه تصورات غیر قابل هضم و باور است. در این عرصه، هر غیر ممکنی ممکن می شود و اکسیر در رسانه، نه تنها ناممکن و محال نیست؛ بلکه محصول مهارت رسانه نگاران در کار خبری و رسانه ای است.

رسانه قدرت است و قدرت هر ناممکنی را ممکن می کند؛ پس رسانه اکسیر است و این اکسیر در مدار حرفه ای خویش قادر است فرد یا جریانی را از فرش سفلی به عرش اعلی برد و دیگری را از هفت آسمان، به ارض ادنی رساند! واقعا در هزاره سوم، چی اکسیری بالاتر از رسانه؟

اگر به تعریف فرهنگ معین برگردیم در هر سه منظور، اکسیر انجام دهنده، تبدیل کننده و خلاق و آفریننده است و نه تسلیم و تابع و منفعل. پس هر چیز خلاق و آفریننده می تواند ترکیب درستی برای یک رسانه باشد چراکه رسانه ها آفریننده جریانها، امیدها و بیم های زندگی اجتماعی بشر امروزند و امید داریم همان صفات اکسیر را، رسانه های ما دارا باشند.

درجایی نیز منتقد ارجمند، واژه اکسیر را از لحاظ معنایی” نامی بشدت مهجور و غیرمتجانش با نفس و روح کار رسانه ای” می داند اما با جستجویی ساده در آثار بجا مانده از ادبا، عرفا و علمای این سامان و همچنین پایگاه عظیم اطلاعاتی اینترنت می توان بوفور اصطلاحاتی چون اکسیر قلم، اکسیر دانش، اکسیر معرفت و امثالهم یافت که همگی دال بر مشهور بودن این واژه، بالاخص در حوزه دانش و آگاهی و قلم است.

در پایان یادآوری می کنم که این یادداشت حاصل گپ و گفتی دوستانه بین منتقد و نگارنده در فضای پیام رسان موبایلی تلگرام است و شاهدی بر گشودن دروازه تعامل و دوطرفگی در فضای رسانه ای امروز، که بیش از آنکه محتوا متاثر از تحریریه رسمی پایگاه باشد، ملهم از تعامل و واکنش مخاطبان و کاربران بیرونی در تولید محتواست.

همچنین توجه و تمرکز منتقدان بر نام و لگوی رسانه ها و سایتهای خبری را که برای نخستین بار در فضای رسانه ای استان اتفاق می افتد، باید به فال نیک گرفت؛ چرا که سبب بهبود روند حرفه ای در پایگاههای خبری استان می شود.

 

 

 

 

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

1 دیدگاه:

دیدگاه‌های غیرقابل انتشار: 0 دیدگاه‌های منتشر شده: 1
    • دیدگاه رنجبر در شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ در ساعت ۵:۲۸ ب٫ظ

      توضیح جالبی بود و اینکه در فضای تلگرام چنین مباحثی صورت می گیره برام لذت بخش بود.

      1 پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها