شفیع بهرامیان– روزنامه‌نگار

 چنانچه از قبل نیز انتظار می‌رفت امسال نیز مقام معظم رهبری با توجه به وضعیت موجود کشور و تهدیدات اقتصادی و سیاسی که هرلحظه و به بهانه‌های واهی توسط نظام سلطه و با حربه‌ها و ترفندهای مختلف ازجمله ابزارهای تحریمی علیه نظام اسلامی اجرا و برنامه‌ریزی‌شده و همچنین تجربیات گذشته و پیش‌بینی‌های آتی که در آن ضرورت پیاده‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بیش‌ازپیش مشخص و مشهود است، شعار سال را “حمایت از کالای ایرانی” نام نهادند.

اکنون‌که اقتصاد کشور توانسته است تا حدودی بر تورم لجام‌گسیخته اوایل دهه نود شمسی فائق آید، هرچند که هنوز به‌تمامی از رکود حاصل از اجرای سیاست‌های ضد تورمی رها نشده است و از سوی دیگر در سایه موافقت‌نامه برجام تا حدود زیادی خود را از انزوا و دوری از بازارهای جهانی مالی و اقتصادی رهانیده است اما این امر به معنای باز کردن دروازه کشور بر واردات کالاها و تولیدات مختلف خارجی و پشت کردن به کار و تولید داخلی نیست.

آذربایجان‌غربی به‌عنوان یک استان مرزی و دروازه اروپانیز دراین ‌بین با توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، کشاورزی، معدنی و دام‌پروری در کنار مزیت‌های تجارت مرزی می‌تواند با نصب‌العین قرار دادن راهبرد حمایت از کالای ایرانی، نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه داشته باشد.

این استان مدت‌هاست که از فقدان فضای کسب‌وکار مناسب رنج‌برده و کمبود نقدینگی، بازاریابی نامناسب، افزایش هزینه تولید، قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهای مشابه و جایگزین، مدیریت نامناسب تولید و پاره‌ای دیگر از عوامل، سبب کاهش و گاهی توقف چرخ‌های تولید و رکود شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی آن شده است که لازم است با اعمال سیاست‌های حمایتی هوشمند و هدفمند، نسبت به حل‌وفصل مشکلات صنایع استان تدابیر لازم اندیشیده شود.

در بخش کشاورزی نیز به‌رغم تولیدات فراوان محصولات باغی که حجم زیادی از منابع آبی و انسانی بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است اما متأسفانه در بازاریابی و فروش این تولیدات و یا به‌عبارتی در صادرات داخلی و خارجی آن، تابه‌حال موفقیتی حاصل نشده است و لازم است تشکل‌های کشاورزی به‌همراه نهادهای مسئول دولتی نسبت به برنامه‌ریزی لازم برای حل این مشکل بزرگ در این سال اقدام نمایند تا کالا و تولیدات کشاورزی این استان بتواند در بازارهای داخلی و خارجی به مصرف برسد.

حوزه گردشگری را شاید مهم‌ترین بخش برای تحقق شعار سال برشمرد چه اینکه هم آذربایجان‌غربی سرشار از مناطق نمونه گردشگری تاریخی و طبیعی است و هم تعداد کثیری از مردم در مناسبت‌های مختلف برای گردشگری به خارج از آن و متأسفانه به کشور همسایه یعنی ترکیه مسافرت می‌نمایند که حجم زیادی از سرمایه ایرانی از این مسیر به دامان ترکیه ریخته می‌شود.

بهبود وضعیت عمومی و کلی برای حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری، تلطیف قوانین و مقررات موجود برای گردشگران، ایجاد امکانات زیرساختی، اعطای تسهیلات بانکی برای فعالین این حوزه، اطلاع‌رسانی و شناساندن مناطق و سایت‌های گردشگری به سایر استان‌ها و گردشگران خارجی، ایجاد «پنجره واحد» برای اعطای مجوز تأسیس مراکز سیاحتی و اقامتی و مقررات زدایی، تنها بخشی از تدابیر لازم برای جهش در حوزه جذب گردشگر و جلوگیری از حضور صدها هزار ایرانی در استان‌های هم‌جوار کشورهایی چون ترکیه، نخجوان، اقلیم کردستان و گرجستان است.

در حوزه منطقه آزاد تجاری و صنعتی «ماکو» و همچنین تجارت مرزی که باید متمرکز بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد اشتغال و تولید کالا در حوزه سرزمینی استان باشد نیز البته لازم است بجای تمرکز بر واردات صرف؛ مناطق آزاد، ویژه، بازارچه‌های مرزی و معابر مبادلات تجاری تبدیل به مراکز حمایت‌کننده از تولیدات داخلی ولو با سرمایه‌های خارجی شوند که این امر البته محتاج بهبود فضای کسب‌وکار در مناطق مرزی و همچنین تسریع و تجمیع فرایند مجوز‌دهی به سرمایه‌گذاران مربوطه و اتخاذ راهکارهای لازم بریا مواجهه با مافیای قاچاق است./ همشهری

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها