جعفر احمدی

گفته می‌شود در برخی کتابچه راهنمای گردشگری بعضی کشورها در مورد خطرناک بودن رانندگی در کشور ایران، به گردشگران هشدار داده‌اند. ایران ظاهراً رتبه دوم جهانی را در میزان تصادفات و حوادث رانندگی دارد. حتی گفته‌شده است، آمار قربانیان تصادفات رانندگی ایران بیشتر از آمار شهدای جنگ تحمیلی ۸ ساله ایران و عراق است. هرچند صحت این اظهارت و آمار و اطلاعات خیلی دقیق نیست ولی در این موضوع که وضعیت رانندگی در کشور ما نگران‌کننده است نباید تردید کرد. در این میان، رانندگی در استان آذربایجان‌غربی خود داستانی نگران‌کننده‌تر از وضعیت کشور دارد. براساس اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی، استان آذربایجان‌غربی رتبه ۱۰ کشوری را ازلحاظ تصادفات و میزان فوتی حاصل از سوانح رانندگی دارد. همچنین براساس آمار سازمان برنامه‌وبودجه در سال ۹۶ در همین استان، ۲۴۴۴ تصادف درون‌شهری و ۱۶۵۱ تصادف برون‌شهری اتفاق افتاده است. این آمار شواهدی بر تائید این ادعاست که وضعیت رانندگی در استان آذربایجان‌غربی مطلوب نیست.

 

البته کارشناسان در علت تصادفات سه عامل را دخیل می‌دانند؛ راه، وسیله نقلیه و عامل انسانی. بدون شک راه و وسیله نقلیه در ایران بدون مشکل نیستند و می‌توانند عامل خیلی از تصادفات باشند. ولی اینکه استان آذربایجان‌غربی در کشور، رتبه دهم را در تصادفات دارد، شاید بتوان نقش عامل انسانی را در این وضعیت نابهنجار، بیشتر مشاهده نمود.

 

برای ساکنان مرکز استان- ارومیه- ترافیک به امری عادی تبدیل‌شده است؛ ضمن اینکه همه مردم از رانندگی بد دیگران شکایت می‌کنند. این وضعیت در سایر شهرستان استان هم البته با شدت و ضعفی مشابه، حاکم است. حتی شهرهای کم‌جمعیت استان چون پیرانشهر و سردشت هم‌چنین وضعیت بغرنجی دارند. دکتر نعمت‌الله فاضلی انسان‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در جریان سفر به استان آذربایجان‌غربی در یادداشتی با عنوان «گزارشی از ایران امروز «  می‌نویسد « وقتی به شهرهای خوی و ارومیه رفتیم، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره‌اش صحبت می‌شد، بدی فرهنگ رانندگی در شهرستان‌های ایران بود. رانندگی ایرانی به «شیوه تهاجمی» است. همه تلاش می‌کنند در این هجوم ماشینی از دیگری پیشی بگیرند. گویی این ماشین به آدم‌ها قدرت لایزال و بی‌انتها می‌بخشد؛ اما هرقدر از مرکز دورتر می‌شویم، وضع رانندگی بدتر و بدتر می‌شود. بین سنت و فرهنگ رانندگی آن همبستگی معناداری وجود دارد. هرچه شهرها سنتی‌تر می‌شوند، رانندگی آنها نیز بدتر و خطرناک‌تر می‌شود.»

 

اما چرا مردم از رانندگی دیگران شاکی هستند؟ براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط روابط‌عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری ارومیه، بیش از ۷۶ درصد مردم علت ترافیک را رانندگی بد و یا همان فقدان فرهنگ رانندگی بیان کرده‌اند. این بدین معناست که تعداد زیادی از مردم این استان هنوز با اصول و قوانین رانندگی بیگانه‌اند. درک مردم از رانندگی به‌مثابه یک امر و «رفتار فردی» است و این در حالی است که رانندگی یک «رفتار جمعی» است.

نقش دستگاه‌های متولی امر در ارتقای فرهنگ رانندگی نیز بسیار حائز توجه است. چراکه رانندگی خطرآفرین، بازی با جان انسان‌های دیگر است و دستگاه‌های متولی این امر نباید جان شهروندان این استان را نادیده گرفته و نسبت به پیشگیری و توقف این کشتار، بی‌تفاوت باشند. خانواده‌ها هم در این خصوص نقش مهمی دارند، آنها وظیفه‌دارند کودکان خود را با آموزش‌های رانندگی صحیح، آشنا کنند. پلیس راهنمایی و رانندگی باید در اعمال قوانین به رانندگان متخلف شدت و قاطعیت بیشتری به خرج دهد. شهرداری در کنار توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بر آموزش فرهنگ ترافیک تمرکز کند. نهاد آموزش‌وپرورش دانش آموزان را با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا سازد. در کنار این، ‌همه سازمان‌ها و نهادهای متولی امور فرهنگی به‌ویژه صداوسیما و رسانه‌ها، لازم است فرهنگ صحیح رانندگی را ترویج دهند تا شاید در فردا روزی، داستان رانندگی در استان ما، سرانجام و فرجامی مطلوب‌تر از قربانی و سانحه داشته باشد. / جاده تجارت

 

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها