سکوت سرد «محرم زینال زاده» از بی مهری های عرصه فیلم سازی - پایگاه تحلیلی خبری اکسیرنو
«محرم زینال زاده» یکی از اساتید برجسته حوزه فیلم و سینمای آذربایجان محسوب می شود. وی از دوره جوانی کار خود را در سینما آغاز کرده و توانسته کارنامه درخشانی در این عرصه از خود برجای بگذارد. زینالزاده، پس از سال ها تجربه ساخت فیلم های پرمحتوا، به شهرت جهانی رسید اما در چند سال گذشته این چهره مشهور و نخبه آذربایجان غربی به نسبت گذشته از سطح فعالیتش کاسته است.

سودا تیمورپور- خبرنگار همشهری

«محرم زینال زاده» یکی از اساتید برجسته حوزه فیلم و سینمای آذربایجان محسوب می شود. وی از دوره جوانی کار خود را در سینما آغاز کرده و توانسته کارنامه درخشانی در این عرصه از خود برجای بگذارد. زینالزاده، پس از سال ها تجربه ساخت فیلم های پرمحتوا، به شهرت جهانی رسید اما در چند سال گذشته این چهره مشهور و نخبه آذربایجان غربی به نسبت گذشته از سطح فعالیتش کاسته است. زینال زاده یکی از کارگردان های باسابقه ای است که ساخت سریال شهریار در ابتدا به ایشان واگذار شد. وی نیز برای ساخت این سریال سال های بسیاری از عمر خود را در تحقیق و بررسی گذراند اما در نهایت روزگار با رخداد های غیرمنتظره خود طوری ورق خورد که سریال استاد شهریار توسط فرد دیگری ساخته شود. اکنون صحبت های استادی را می خوانید که سال های عمر خود را برای ساخت فیلم با تمام وجود گذراند و در نهایت با شکست اجباری مواجه شد.

کارگردان پیشکسوت استان درباره حساسیت سینمای پس از انقلاب به همشهری می گوید: آن زمان که فعالیت خود را در عرصه فیلم سازی آغاز کردم شاید یک مقطع بسیار حساسی بود، زیرا هنرمندان دنبال هنر ناب و هنر اسلامی بودند تا بتوانند با تعریف های خاص و تعابیر متفاوت در سینما فعالیت کنند.

«محرم زینال زاده» درباره دوران اوج خود می افزاید: دهه هفتاد نقطه اوج تاریخ سینمای ایران محسوب می شود که در این دهه قرعه به نام بنده افتاد و در آن زمان بسیار پرفروغ ظاهر شدم.

ماجرای ساخت سریال شهریار و بی مهری صدا و سیما

زینال زاده درباره ساخت سریال شهریار می گوید: برای سریال شهریار ۴ سال تحقیق و نگارش کردم و قرار بود سریال شهریار را من بسازم اما قرعه به نام من نبود، زیرا پروژه ملی اعلام شد و افراد دیگری آن سریال را نوشتند و ساختند.

وی درباره آغاز فعالیت خود برای ساخت سریال شهریار بیان می کند: سریال شهریار سفارشی بوده و اقای فهیمی فر، مدیر فرهنگی سیما از ما برای ساخت آن  دعوت کردند. فیلم چهار ستاره مرا دیده بودند و با آغوش باز مرا در آغوش گرفتند و خطاب به بنده گفتند که من نگاه شاعرانه شما را در سینما ستایش می کنم، شما می توانید زندگی شهریار را بسازید.

زینال زاده می افزاید: بنده خوشبختانه منظومه شهریار را قلم زده بودم تا اندازه ای بر بخشی از زندگی استاد شهریار اشراف داشتم اما ذات زندگی شهریار گمنام بود. بخش مختصری در مقالات مختلف و در گفتمان ها عمیق بررسی نشده بود، نزدیک ۶ ماه سعی کردم با آدم ها و شخصیت های متفاوت و آنهایی که شاگردش بودند، صحبت کنم و صداهایشان را ضبط کردم تا به نگارش نهایی رسیدم و در نهایت برای بستن قرارداد رفتم.

وی درباره سریال شهریار ابراز می کند: در ابتدا سریال ۱۳ قسمت بود که پس از مدتی به ۲۶ قسمت افزایش یافت. هر قسمت مورد تایید واحد فرهنگی قرار می گرفت مبلغی برای نگارش پرداخت می شد. در ادامه، ۲۶ قسمت به ۳۳ قسمت افزایش یافت. ما تا انجا رسیدیم که بنده ۳ بار با سه تهیه کننده متفاوت با آقای دادگو، صادق جلالی، منوچهر محمدی گفت و گوی های زیای انجام دادم. همه این ها هزینه هایی بود که از جیب خودم خرج کرده بودم.

در این پروژه، «علیرضا نادری» یکی از بهترین نویسنده های اهل قلم و دیالوگ همراه من بود و کمک بسیاری در این راه به بنده کرد.

این کارگردان پیشکسوت می گوید: با مسئولان سیما برای ساخت ۱۳ قسمت به نظر قطعی رسیدیم اما باز هم سکوت شد. این سکوت ها ضربه های روحی بر یک آدمی است که دعوت شده، وقت گذاشته، کار کرده و مو سپید کرده است.

زینال زاده در پاسخ به این پرسش که سریالی که در مورد استاد شهریار ساخته شد چقدر از نظر محتوا با یافته های شما در طول ۴ سال منطبق بود، بیان می کند: آدم هایی که ما در فیلم نامه خود نام برده بودیم در فیلم استفاده شده بودند اما در جای خودشان به بازی گرفته نشده بودند.

وی، با اشاره به بعد روحانی نگارش سریال شهریار ابراز می کند: شاعر وقتی شعر می گوید، زمزمه ها، کلمه ها و بارش واژه ها عین الهامی که به انسان می شود، مهم است. شهریار شاعر است که از هر شعرش کمال می ریزد. آن نگارش بنده بسیار متفاوت بود و به این الهام شاعر توجه شده بود اما در آرشیو ماند. بنده دو، سه قسمت از سریال را که نگاه کردم ناراحت شدم. درد بود که نگاه می کردم. زندگی شهریار نبود تا جایی که دختر شهریار نیز اعلام کرد که این زندگی پدر من نیست. بعد آن کارگردان محترم فرمودند که ما با پرداخت دراماتیک سعی کردیم که اینطور بسازیم.

به گفته زینال زاده، سریال شهریار فیلمی بود که ساخته شد و بسیار تلاش کردند که به عنوان اثر فاخر به جامعه تحویل دهند اما هیچ اتفاق مبارکی رخ نداد و ماندگار نشد. سریال شهریار باید به گونه ای ساخته می شد که به شهرت جهانی می رسید. با هوشمندی و توانمندی بیشتری ، می توانستند کار کنند.

 منبع : روزنامه همشهری

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها