لزوم نوسازی تاکسی های فرسوده و تجهیز سازمان تاکسیرانی به علم روز - پایگاه تحلیلی خبری اکسیرنو
همواره مسئولین و رسانه ها در پی فرهنگسازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در جهت کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا هستند. با توجه به نبود مترو، متروبوس و اتوبوس های بی آر تی در آذربایجان غربی و ارومیه تنها دو گزینه استفاده از تاکسی و اتوبوس در پیش روی افراد معتقد به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

 

 نسا خلخالی – همواره مسئولین و رسانه ها در پی فرهنگسازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در جهت کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا هستند. با توجه به نبود مترو، متروبوس و اتوبوس های بی آر تی در آذربایجان غربی و ارومیه تنها دو گزینه استفاده از تاکسی و اتوبوس در پیش روی افراد معتقد به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. در این شرایط زندگی و رفت و آمد شهروندان به تاکسی‌های شهر گره خورده است که روند نوسازی و به روز بودن ناوگان تاکسی رانی درواقع کمک به بهبود اوضاع و تسهیل عبور و مرور شهری است. یکی از دلایل افزایش میزان آلاینده‌ها در هوای ارومیه خودروها و تاکسی های فرسوده است که به لحاظ منطقی و عقلانی ضرورت نوسازی تاکسی های فرسوده بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. در کنار مسائل زیست محیطی با فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی، مسافران زیادی به ارومیه سفر خواهند داشت که نیاز به تاکسی های جدید و تاکسیران های با مهارت احساس می شود. در این گزارش به بررسی مشکلات تاکسی رانی در ارومیه و روند رسیدگی به این موضوعات می پردازیم.

آمادگی ناوگان تاکسی رانی برای خدمات رسانی

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری ارومیه از خدمات دهی ۱۰۰ دستگاه تاکسی ویژه ایام عید در شهرستان ارومیه خبر می دهد و می گوید: آموزش های لازم توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی آذربایان غربی جهت راهنمایی مسافران و خدمات رسانی بهتر، به این رانندگان داده شده است.

« فخرالدین معصوم زاده » به حضور گشت های رسیدگی و نظارت در طول ایام عید در ترمینال، فرودگاه و سطح شهر اشاره می کند و ادامه می دهد: کرایه تاکسی ها در ایام عید افزایش نخواهد یافت و در صورت طلب کرایه ای بیش از حد مصوب توسط رانندگان تاکسی، شهروندان و مسافران می توانند از طریق گشت های نظارت و یا شماره پیامک ۳۰۰۰۵۲۸۹ و یا شماره تماس ۳۲۳۵۹۹۹۵ تماس گرفته و مسئولین را در جریان بگذارند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.

وی در پاسخ به این سوال که علاوه بر این ۱۰۰ دستگاه آیا سایر تاکسی های شهرستان ارومیه قابلیت استفاده برای مردم و مهمانان را دارند؟ تعداد تاکسی های نوسازی شده شهرستان ارومیه را ۷۲۱ دستگاه اعلام کرده و می افزاید: به طور کل ۵ هزار و ۱۲۷ دستگاه تاکسی در سطح شهر ارومیه مشغول به کار هستند که از این تعداد ۹۷۹ دستگاه آن فرسوده هستند که با توجه به سهم زیاد تاکسی ها در جا به جایی مسافران، باید برنامه ریزی های لازم برای نوسازی تاکسی های فرسوده انجام شود.

نوسازی تاکسی های مدل ۸۶

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری ارومیه اظهار می کند: طبق طرح نوسازی تاکسی های شهری شهرستان ارومیه، تاکسی های مدل ۸۶ به پایین فرسوده محسوب شده و رانندگان دارای تاکسی مدل ۸۶ و ۸۶ به پایین می توانند نسبت به نوسازی خودرو خود اقدام کنند.

معصوم زاده درباره میزان آمادگی تاکسی های اینترنتی برای جا به جایی مسافرین در ایام نوروز توضیح می دهد: متاسفانه برخی تاکسی های غیر مجاز اینترنتی در سطح شهر ارومیه مشغول به کار بودند که با پیگیری های انجام شده، این تاکسی های غیر مجاز شناسایی شده و ضمن انجام مکاتبات با مراجع مربوطه نسبت به پلمپ آن ها اقدام خواهد شد.

وی ادامه می دهد: در سطح شهر تعدادی اپلیکیشین های فعال بنام تاکسی های اینترنتی در حال فعالیت بودند که این فعالیت ها غیر قانونی و بدون اخذ مجوز از سازمان تاکسیرانی و یا شورای عالی ترافیک انجام می گرفت که شناسایی و ثبت شدند و طی مکاتبات انجام شده با مراجع ذیربط نسبت به پلمپ آنان اقدام می شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری ارومیه از رونمایی اپلیکیشنی با نام «تاپکس» طی روزهای آتی خبر داد.

 

لزوم به روز شدن سازمان تاکسیرانی

یکی از رانندگان تاکسی شهری ارومیه در گفت و گو با خبرنگار همشهری از فرسودگی تاکسی خود می نالد و می گوید: بیشتر خودروهای همکاران من فرسوده هستند، چند سالی است که بحث هایی راجع به نوسازی تاکسی ها مظرح است اما روند اجرایی شدن طرح نوسازی تاکسی ها به کندی پیش می رود.

این راننده تاکسی که می خواهد نامش ذکر نشود، ادامه می دهد: درست است که گرفتن وام نیز مشکلات و سختی های خودش را دارد اما با توجه به فرسودگی بیش از اندازه تاکسی های سطح شهر، نوسازی آن ها الزامی است به ویژه حالا که آلودگی هوای شهرستان ارومیه قابل لمس شده است و در صورت نبود اقدامی جدی، با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود.

 

وی به دودزایی بیش از اندازه تاکسی های فرسوده و تاثیر آن بر آلودگی هوا اشاره می کند و می گوید: تمامی افراد در تمامی شغل ها ابتدا به فکر منافع شخصی خود هستند اما مسئله آلودگی هوا بحرانی جدی است که باید همگی برای پیشگیری و مقابله با آن تلاش کنیم؛ با وجود ادامه کار تاکسی های فرسوده حتی نمی توانم آلودگی هوای ارومیه ۲۰ سال بعد را تصور کنم. در کنار کار کردن بر روی این خوردوهای تاریخ گشذته سلامتی خود رانندگان را نیز تهدید می کند.

این راننده تاکسی درباره وضعیت درآمدزایی تاکسی های سطح شهر ارومیه می گوید: با وجود تورم،  گرانی لوازم یدکی و اقلام ضروری زندگی، کرایه تاکسی ها کمتر افزایش می یابند و این یکی از مشکلات و دلایل کم بودن درآمد تاکسی های مجوز دار از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری ارومیه است.

به گفته وی، چند ماهی است که بازار تاکسی های اینترنتی داغ شده است که با توجه به دسترسی بیشتر و کرایه های پایین تر افراد زیادی به استفاده از این تاکسی ها روی آورده اند. سازمان تاکسیرانی شهرداری نیز باید از این روشهای جدید استفاده کند.

 

منبع : همشهری

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها