در شرایط موجود به مدیرانی نیازمندیم که همه جانبه نگر باشند

حسین سیوانی/ هیچ جامعه ای نمی تواند ادعا کند که با چالش مواجه نیست و‌مصون از بحران است . با نگاهی به بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و … و نیز  با استناد به نظرات ‌‌سخنان اندیشمندان و مدیران ارشد جامعه ی ایران هم با چالش ها بلکه اَبَر چالش هایی مواجه است . چالش هایی چون بیکاری ، رکود ، محیط زیست ، بی اعتمادی و … عواملی که موجب شدت و وخامت بحران‌ها و‌چالش ها می شوند فقط خود بحران‌ها نیستند بلکه نحوه مواجهه ‌‌مدیریت این بحران‌ها است که می تواند عامل تعیین کننده در کنترل ‌کاهش آسیب های ناشی از این بحران‌ها باشد یا بر عکس آنها را تشدید کرده و میزان خسارات ‌ضایعات ناشی از این بحران‌ها را افزایش داده بلکه دامنه‌ی آنها را گسترده تر کرده و در نتیجه لاینحل کنند . به همین دلایل است که نقش مدیران در شرایط بحرانی بسیار مهم است . در شرایط مذکور به مدیرانی نیاز  هست که واجد توان ذهنی ‌بالا و مهارت و‌تجربه ی لازم باشند . مدیرانی که بتوانند کارهایی را که دیگر مدیران در شرایط عادی  انجام می دهند با منابع کمتر و اثربخشی بیشتر انجام دهند و بتوانند تصمیم های شفاف و دقیق بگیرند نقاط قوت ‌‌ضعف ها را بشناسند و فرصت ها و‌تهدیدهای محیطی مربوط را ارزیابی و دستیابی به اهداف را میسر سازند . خلاصه عرض کنم در شرایط توصیف شده به مدیرانی راهبردی نیاز  است . مدیرانی که تفکر راهبردی داشته و همه جانبه نگر باشند . مدیر راهبردی طرف دعوا نیست در موضع نقد رقیب ، موقعیت  تَک و پاتَک برای مسلط شدن بر رقیب و اوضاع و فرصت سوزی خود را گرفتار نمی کند ؛ به از میدان به در کردنها نمی اندیشد و …. یعنی اینکه وقتی مجموعه ی تصمیم هایش را ارزیابی می کنیم بتوانیم الگوی خاصی را در آنها برای طی مسیر و نیل به اهداف ردیابی کرده ‌و مشاهده کنیم . تک تک ِ کنش ها و  واکنش های مدیران راهبردی مهم ، تعیین کننده و اثرگذارند . رفتارها ، سخن گفتن ها ، اولویت بندی ها ، به چالش کشیدن وضع موجود ، نقد گذشته ، ارائه ی راهکارهای عملی و شفاف ، متمرکز شدن روی مسائل به جای تمرکز بر افراد ، شناختن و غنیمت شمردن فرصت ها و …. همه و همه از یک مدیر راهبردی سرنوشت ساز هستند . مدیران راهبردی حتی به ظرایف هم باید توجه کنند از کلی گویی بپرهیزند ، سادگی و‌شفافیت را در سخن گفتن رعایت کنند برای اعتماد سازی ساختار زبانی محکم ‌منطقی داشته باشند به مجادله و ستیز نیافتند و … اگر بخواهم از اطاله و تفصیل بپرهیزم مدیران در دوران بحران باید توان دیدن داشته باشند “ منظورم از دیدن همان توانمندی منحصر به فردی است که فرد را صاحب بینش راهبردی می کند .”
در کنار اَبَر چالش های ذکر شده به باور من با یک اَبَر چالش عمده مواجهیم چالش و بحران در مدیریت و فقدان مدیران راهبردی … چه بسا اغلب بحران‌ها و چالش های موجود خود برآیند همین بحران عمده هستند و …
بگذارید تفصیل را به یک یادداشت دیگر جوالت دهم و در پایان نوشته ام شما را توجه دهم به گفتاری از هنری مینتزبرگ
از نظریه پردازان نامدار مدیریت مدرن  او می گوید :
« راهبرد یعنی دیدن ، اما دیدن فقط به دو جنبه یعنی دیدن جلو و پشت محدود نمی شود و تا شش نوع دیدن برای یک مدیر لازم است . دیدن از بالا و دیدن از پایین ؛ بسیاری از مردم فکر می کنند تفکر راهبردی دیدن از بالاست مثل هلی کوپتر  که می تواند تصویر بزرگ را ببیند و جنگل را از درختان تشخیص دهد اما این یعنی از بالا فقط می تواند یک تصویر بزرگ داشت . یک جنگل از بالا شبیه به یک سفره ی بزرگ سبز رنگ دیده می شود و شما دیگر درخت نمی بینید کسی می تواند جنگل را بفهمد که در آن قدم زده باشد . دیدن از بالا باید توسط دیدن از پایین پشتیبانی شود . موضوع دیگر تفکر راهبردی تفکر جانبی یعنی توانایی دیدن از کناره ها و جوانب است و نیز دیدن ماوراء ؛ دیدن ماوراء با دیدن پیش ِ رو فرق می کند دیدن ِ پیش رو آینده را تصویر می کند که چارچوب ِ آن از وقایع گذشته گرفته شده است اما دیدن ِ ماوراء آینده ای را می سازد که قبلا ً وجود نداشته است . دیدن کامل و همه جانبه عبارت است از در نظر گرفتن تمامی این دیدن ها . »

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها