گزارش؛

نخستین پرواز از فرودگاه ماکو؛ کمتر از یک ماه آینده

فرودگاه ماکو با ساخت برج مراقبت و ترمینال مراحل اصلی ساخت خود را به پایان رسانده و بزودی عملیات پروازی در آن آغاز می‌شود.

به گزارش اکسیر نو [1]، آذربایجان غربی دارای ۲ فرودگاه در حال بهره برداری در شهرستان‌های ارومیه و خوی است اما با این وجود مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو با توجیه مسافت طولانی این ۲ فرودگاه به این منطقه و نیز لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های حمل و نقلی چه در بخش زمینی و چه هوایی، اقدام به ساخت فرودگاه منطقه آزاد ماکو کردند، پروژه ای که کمتر از ۲ سال از آغاز ساخت آن سپری می‌شود تا بنا بر اعلام مسئولان، آذربایجان غربی در سال جاری صاحب سومین فرودگاه خود شود.

راه اندازی مجدد فرودگاه و توسعه آن

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو فرودگاه این منطقه را یک زیرساخت مهم و حیاتی تلقی کرد و به خبرنگار اکسیر نو، گفت: طرح فرودگاه ماکو از سال‌های ۷۱ یا ۷۲ کلید خورده و برای پروازهای فوکر طراحی شده بود اما پیشرفت قابل توجهی نداشت و حتی طرح راکد شده بود تا این که سال گذشته تصمیم به آغاز مجدد عملیات عمرانی این پروژه گرفته شد.

«حسین فروزان» با اشاره به توسعه فرودگاه نسبت به طرح اولیه، توضیح داد: طول باند فرودگاه از ۲۱۰۰متر به ۳۱۵۰متر و عرض آن از ۴۵ متر به ۶۰ متر افزایش یافته است؛ همچنین در طرح اولیه ترمینال آن طراحی نشده بود و پس از بازنگری این فاز نیز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: فرودگاه ماکو با ساخت برج مراقبت و ترمینال مراحل اصلی ساخت خود را به پایان رسانده و بزودی عملیات پروازی در آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان این که مراحل ساخت پروژه در ۵ بخش عوامل پروازی، سازه سقف ترمینال، برج مراقبت، ساختمان تکنیکال بلوک و ساختمان ترمینال در دست اجرا است، اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌ها، لایه دوم آسفالت سطوح پروازی به اتمام رسیده و باند فرودگاه از ۹۵ درصد پیشرفت کاری برخوردار است.

فروزان افزود: کار ایجاد برج مراقبت تمام شده و ساخت ترمینال موقت در ۷۰۰ متر مربع زیربنا و با ۹۰درصد پیشرفت تا ۱۰ روز دیگر به اتمام می‌رسد.به گفته او، ترمینال اصلی در ۷ هزار مترمربع زیربنا ساخته می‌شود که می‌توان آن را به عنوان یکی از مجهزترین و شیک ترین ترمینال‌های فرودگاهی برشمرد که امیدواریم عملیات ساخت آن نیز تا شهریور سال ۹۵ به پایان برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان این که پیش از این قرار بود این باند متناسب با نشست و برخاست هواپیمای فوکر ۱۰۰ طراحی شود، گفت: براساس نیازهای منطقه آزاد ماکو این باند برای هواپیمای ایرباس A320 بازطراحی شد.

فروزان افزود: برج مراقبت فرودگاه نیز دارای ۳۳ متر ارتفاع از سطح زمین و در ۲ طبقه با اسکلت فلزی به مساحت‌های ۷۵ و ۸۰ متر مربع است که از شهریور ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شده و فعالیت‌های مربوط به بتن‌ریزی این برج و سازه فلزی طبقات آن به اتمام رسیده است.

اولین پرواز تا ۲۰ روز آینده

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اعلام این که تا چند روز آینده برای انجام اولین پرواز آزمایشی با ۳ شرکت هواپیمایی وارد مذاکره می‌شویم، توضیح داد: این پرواز تا ۲۰ روز آینده انجام خواهد گرفت و امیدواریم با تامین تجهیزات موقت تا زمان تامین شدن تجهیزات اصلی، این فرودگاه کار خود را آغاز کند.

فروزان با ابراز امیدواری به برقراری پرواز چارتر تا ۲ ماه آینده، اظهار کرد: اگر کارها طبق برنامه پیش برود ما حتی در اسفند ماه که نزدیک به ایام تعطیلات نیز بوده می‌توانیم روزانه یک پرواز از این فرودگاه داشته باشیم.

وی با بیان این که در ابتدا قرار بر تامین تجهیزات از سوی سازمان هواپیمایی کشور بود، گفت: اما این سازمان مسئولیت تهیه را بر عهده ما گذاشته و این موضوع کار را کمی برای ما مشکل می‌کند.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان غربی نیز با اشاره به تاثیرات بسیار مثبت راه اندازی فرودگاه ماکو، ابراز کرد: حمل و نقل هوایی یکی از ارکان مهم توسعه بوده و به طور قطع در آینده منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

«کمال پرهیزگار» با بیان این که مکاتبات راه اندازی این فرودگاه از سوی منطقه آزاد با شرکت مادر سازمان هواپیمایی انجام می‌گیرد، توضیح داد: ما در جریان پیشرفت این طرح نیستیم و زمانی که از سوی منطقه آزاد ماکو تکمیل شده و تحویل شرکت هواپیمایی شود پروازهایی برای آن در نظر گرفته می‌شود.وی با ابراز این که راه اندازی فرودگاه منوط به فراهم کردن شرایط نشست و برخاست هواپیما نمی‌شود، گفت: باید نیرو و تجهیزات این فرودگاه نیز تامین شود تا شرکت‌ها بتوانند ارائه خدمات بدهند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان در پاسخ به این پرسش که در ابتدای کار قرار بر تامین تجهیزات از سوی شرکت هواپیمایی بوده یا خیر؟ اظهار کرد: تمام این توافقات با سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفته و ما در جریان توافقات نیستیم؛ لذا زمانی که فرودگاه ماکو قابل بهره برداری شود پس از توافق به آنها پرواز داده خواهد شد.