بانوی فعال حوزه ایمنی و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی:
شاید از معدود زنانی است که بدون وابستگی و دل‌بستگی حزبی و محفلی، ذاتاً اصلاح‌طلب بوده و اشراف کاملی بر وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور دارد. بااین‌وجود دل‌بستگی فراوانی به کار تخصصی خود در حوزه ایمنی و ترافیک جاده‌ای دارد و امیدوار است که در این حوزه بتواند منشأ خدمات بهتری برای مردم استان باشد. «فروغ فاریابی» البته سرد و گرم چشیده روزگار است و از نقش بانوان در حوزه‌های اداری و مدیریتی و علل و عوامل جاماندگی آنان در این حوزه‌ها سخن‌ها در سینه دارد. جاده تجارت این شماره پای سخنان این بانوی فعال استان نشسته است.

الناز نظیف – او متولد شهریور ۱۳۴۷ و خود را متعلق به‌جای خاصی از استان نمی‌داند بلکه به‌دلیل شغل نظامی پدر، در بیشتر شهرهای آذربایجان‌غربی زندگی کرده است و ارتباط و تعامل خوبی با همه بخش‌های استان دارد. کارشناس مدیریت دولتی و کارشناس ارشد حمل‌ونقل است، در سال ۱۳۷۱ با یک فراخوان عمومی اداره راه و ترابری  توسط صدا و سیما بعنوان یک متخصص علوم کامپیوتری در اداره راه و ترابری ارومیه استخدام‌شده است و در مسیر کاری خویش در این ۲۶ سال فعالیت، پست‌های مختلف کارشناسی سازمان حمل‌ونقل پایانه‌ها را عهده‌دار شده و اکنون نزدیک به ۱۰ سال  است که رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان است. شاید از معدود زنانی است که بدون وابستگی و دل‌بستگی حزبی و محفلی، ذاتاً اصلاح‌طلب بوده و اشراف کاملی بر وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور دارد. بااین‌وجود دل‌بستگی فراوانی به کار تخصصی خود در حوزه ایمنی و ترافیک جاده‌ای دارد و امیدوار است که در این حوزه بتواند منشأ خدمات بهتری برای مردم استان باشد. «فروغ فاریابی» البته سرد و گرم چشیده روزگار است و از نقش بانوان در حوزه‌های اداری و مدیریتی و علل و عوامل جاماندگی آنان در این حوزه‌ها سخن‌ها در سینه دارد. جاده تجارت این شماره پای سخنان این بانوی فعال استان نشسته است.

فعالیت اجتماعی – سیاسی فروغ فاریابی چگونه شروع شد؟
۱۰ ساله بودم که انقلاب شد و  بعدازآن  جنگ رخ داد، دوره‌ای که نمی‌توان سیاست را از زندگی عادی مردم آن زمان جدا دانست، خواه‌ناخواه درگیر آن شده بودیم . هم سن و سالهای من شاید عبوس‌ترین دوران نوجوانی را گذرانده باشیم. در کنار جنگ، سخت‌گیری‌های اجتماعی و فرهنگی حتی مذهبی را پشت سر گذاشتیم به همین دلایل نمی‌توان دقیقاً گفت از چه تاریخی وارد سیاست شدم، فکر می‌کنم با متولد شدن در ایران، سیاست وارد زندگی فرد می‌شود.  در دوره دانشجویی عصو هیچ گروه  سیاسی موجود در دانشگاه نبودم ولی با  رابطه دوستانه‌ای با بسیاری داشته‌ام که حتی تا امروز هم این ارتباط ادامه دارد در واقع بیشتر کنجکاو و علاقه‌مند به مسائل کشور هستم و به‌صورت حرفه‌ای فعالیت سیاسی نکرده‌ام؛ چراکه عضو هیچ حزب و گروه سیاسی نشدم اما باعث افتخار من است که خط‌مشی اصلاح‌طلبی دارم.
چه جذابیتی باعث شد تا به تفکر اصلاح‌طلبی گرایش داشته باشید؟
اصلاح‌طلبی را در زندگی هر شخصی الزامی می‌دانم، در واقع شاخه سیاسی آن فرع بر اصل اصلاح‌طلبی است. درخواست اصلاحات بود منجر به انقلاب ۵۷  شد زیرا که تغیر  وضع موجود را به وضعیتی مطلوب طلب می کرد. درواقع اصلاح‌طلبی ادامه انقلاب است، باید به اصولگرایی شک کرد که چرا در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنند. اصلاح‌طلبی با  اعتقاد به چهارچوب، اصل تغییر را پذیرفته است و اعتقاد دارد که کشورمان باید توسعه پیدا کند. باید کاهش فشار اجتماعی اقتصادی و افزایش درآمد را اصل قرار دهیم، همین اصول وادارمان می‌کند تا در راستای بهبود وضعیت،  روش را تغییر دهیم. حتی  آقای رئیسی اگر  شخصی مثل «تتلو» را با توجه به ذائقه جوانان در کنار خود قرار می‌دهد نشان دهنده این است که به اصلاح روش خود توجه کرده است. اگر این خود اصلاح‌گرایی نیست؟ پس چه نام دارد؟

آیا دستاورد تفکر اصلاح‌طلبی را موفق می‌دانید؟
جنبه سیاسی را باید شاخه‌ای از اصلاح‌طلبی دانست که در این مسیر محدودیت‌های زیادی را داشتیم و داریم، لازم است با حرکت حساب شده علاوه بر اینکه  آسیبی به خود و دیگران وارد نکنیم ، بتوانیم تأثیر مثبتی داشته باشیم که این نیز نیازمند عمل هوشیارانه است و اگر بخواهیم موفق عمل کنیم و سرمایه انسانی را از دست ندهیم، منافع شخصی نباید از اهداف گروهی پیشی بگیرد. باید اولویت فعالیت را دلسوزی بر کشور قرار دهیم. امروزه نگرانی وجود دارد از اینکه اصلاح‌طلبی نتوانسته فضای بیشتری از سیاست را داشته باشد و تغییرات لازم را اعمال نماید.

با توجه به نگاه سنتی آن زمان به «زن» چگونه وارد عرصه فعالیت کاری شدید؟
با توجه به تربیت خانوادگی و فرهنگی بودن مادرم تشویق و اصرار به تحصیل و کار شدم و مبالغه نیست اگر بگویم به دلیل فصای حاکم در خانواده و دوستان تا ۲۰ سالگی حتی به ازدواج فکر نکردم و موضوعات درسی مهم‌ترین بخش دوران جوانی من بود. برای توانمندی زنان هیچ محدودیتی قائل نیستم و اعتقادم بر آن هست که  زن پس از مرد با حفظ توانایی مردان ولی باقابلیت بیشتری آفریده‌شده است. اما محدودیت زنان از نوع خودساخته‌ای است که میراث اجتماعی-فرهنگی و تربیت‌های غلط آن را به ما تحمیل‌کرده، طوری که باعث شده حتی زنان به خودباوری نرسند.  چنانچه در انتخابات شورای شهر با عدم تنایل به رأی دادن زنان به «کاندید زن» آن را نشان دادند. همچنین تفسیر درستی ازمحدودیت های موجود در مذهب به جامعه ارائه نشده است و باور دارم که در نگاه به روابط اجتماعی، بیشتر سلیقه و عقاید افراد دخیل شده و اسلامی نیست؛ مذهبیون و حقوقدانان و بخصوص حوزه های علیمه بانوان  باید وارد این قضیه شده و با استفاده از ظرفیت اصل پویای اجتهاد ،به این محدودیت ها نگاه تازه ای بیفکنند. اما در مورد مسیر کاری خودم محدودیت جنسی خاصی، به‌جز در موضوع ارتقاء شغلی احساس نکرده‌ام که دلیل آن را هم شیوه رایج  ارتقاء که بر اساس رفاقتها و روابط است می دانم  و طبیعی است که بانوان در حلقه های رفاقت آقایان حضور ندارند و بنابر این دیده نمی شوند و ارتقا هم نمی یابند. و اینجاست که باید سیاست های حمایتی از زنان در برنامه  دولت قرار بگیرد. بنده  به‌عنوان یک زن، بیش از هر چیز رفع تبعیض جنسیتی را می‌خواهم. نباید به علت زن بودن شایستگان را از دست بدهیم و مانع حرکت زنان با عملکرد موفق شویم و هر چه تعداد این‌گونه زنان بیشتر باشد باور زنان و نقش آن‌ها در توسعه افزایش می‌یابد.

446329578_169883

به‌عنوان تنها «زن» رئیس ایمنی-ترافیک در کل کشور هستید، مدیریت خانواده را همزمان چگونه عهده‌دار هستید؟
باید بگویم الگوی ثابتی در این مورد وجود ندارد، و هر فرد بسته به شرایط و الویت های خود اموراتش را تنطیم می کند. الزامی نمی بینم همه خانم ها در مدل های تعریف شده ای بگنجند.  فکر می‌کنم اگر در شغل خود موفق بوده‌ام به خاطر این بوده که با همراهی خانواده‌ام بوده است و اگر نبودنم در خانواده احساس نشده است خانواده کمک‌حال من بوده است و هیچ‌گونه فشاری در خانواده در این باب احساس نکرده‌ام .
روی درسخوان بودن فرزندانم سختگیری خاصی ندارم ولی تمایل دارم فرزندانم حتما یک فعالیت ورزشی و یک فعالیت هنری در زندگی خود داشته باشند .

نظر شما در مورد سهم ۳۰ درصدی زنان از مدیریت در بدنه دولت چیست؟
محدودیت‌هایی در انتصاب هر شخصی وجود دارد و رعایت پروسه اداری معمولاً زمان‌بر خواهد بود. اعتقاد قلبی من این است که با شایسته‌سالاری با توجه به تخصص و رزومه کاری می‌توان به مدیریت برتری رسید که ممکن است درصد زن و مرد در این امر متفاوت باشد و در جریان انتصابات کنونی که ارتباطات جایگزین توانمندی اشخاص است سبب می‌شود تا تجارب و تخصص هر شخص متخصص کنار گذاشته شود و مستمر نباشد.

عملکرد محمدمهدی شهریاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
انگیزه من نسبت به همراهی و کمک به آقای شهریاری این است که خوشبختانه ایشان پیش‌ازاین استاندار نبوده‌اند و این نقطه امیدواری است که  امیدوارم درنهایت کارنامه خوبی از خود بر جای گذارند و با بهره‌مندی از این فضا، فعالیت ایشان برای استان ما موثرتر باشد. عملکردشان با توجه به فشارهایی که وجود دارد تاکنون البته بد نبوده و سختی کار ایشان باید درک شود، خیلی توقع معجزه نداشته باشیم، کمک کنیم فضا بازتر و تنگناها کمتر شود. گاهی برای رفع تاریکی اتاق تاریک، نیازی به نور زیاد نیست و با یک شمع هم می‌توانیم  تاریکی را دور کنیم.

برنامه‌ای برای حضور در انتخابات مجلس دارید؟
در حال حاضر برنامه خاصی ندارم مگر اینکه در آینده اتفاق دیگر بیافتد، چون واقعاً هیچ سازوکار هدفمندی وجود ندارد و فقدان ابزارهای اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی احزاب باعث شده که فعلاً شوقی برای این حوزه نداشته باشم

نظر شما در مورد عملکرد احزاب در استان آذربایجان‌غربی چیست؟
کدام احزاب؟ کدام عملکرد؟ احزاب چه عملکردی داشته‌اند؟ چه برنامه‌هایی برای شناخت حزب در شهر و روستا داشته‌اند؟ چه کادرسازی و برنامه آموزشی داشته است؟…باید این برنامه‌ها وجود داشته باشد تا در انتخابات و انتصابات توان معرفی شخصی را از کادرهای فعال خود داشته باشند، براین اساس حزبی در استان نمی‌بینم و احزاب بیشتر توخالی هستند و متأسفانه تأثیرگذار نیستند و بیشتر در استان بجای کار حزبی، هیجانات قومی به‌وضوح دیده می‌شود. بجای احزاب، بیشتر دورهمی دوستانه و محفلی وجود دارد که افرادی برای تأمین منافع شخصی کنار هم جمع شده‌اند.

استاندار اصلاح‌طلب «شهریاری» استفاده از بانوان در ۵ تا ۹ پست را در دستور کار خود قرار داده است شما بعنوان یک بانوی اصلاح‌طلب استان چگونه پیگیر این موضوع هستید؟
استاندار تمایل زیادی مبنی بر استفاده بانوان در پست کلیدی دارند اما محدودیت‌هایی دارند و ممکن است در انتصاب اشخاص بالاخص بانوان مقاومت‌هایی وجود داشته باشد.

بنا به شنیده ها، شما بعنوان بانوی فعال پیشنهاد مدیریت استاندار را رد کرده‌اید، چرا؟
پیشنهاد مستقیمی از استاندار در این باب نداشته‌ام اما اگر صحت داشته باشد من ترجیح می‌دهم در زمینه تخصصی و تجارب چندین ساله خودم و در دستگاهی که به لحاظ فنی و ادراکی بر آن احاطه دارم ادامه فعالیت دهم ولو در پستی پایین‌تر مدیرکلی تا اینکه مدیر یک اداره‌ای شوم که هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارم و تنها دلیل آن انتصاب، استفاده از یک «زن» باشد. علاوه بر این افکار عمومی کارکنان  دستگاهی که بعنوان مدیر آن معرفی می شویم بسیار مهم است. چه حسی خواهند داشت که یک فرد بی ربط مدیریت دستگاهشان را بعهده بگیرد؟ چگونه همراهی خواهند کرد؟ کارکنان هر مجموعه مهم ترین دارایی آن مجموعه اند و نباید در انتصابها به این امر بی اعتنا بود.

شما به‌عنوان متخصص در حوزه راه، فارغ از بحث فرهنگ رانندگی در مورد مباحث استاندارد جاده استان چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟
ایمنی یک محصول است . و باید برای تولید آن فرآیند وجود داشته باشد.محصول نهایی یک فرآیند تولید در این حوزه باید ایمنی باشد بنابراین باید  خط تولید کارخانه محصول ایمنی را تعریف کنیم . این محصول تصادفی به وجود نمی‌آید. به نظرم برنامه های ما تا کنون مانند پرتاب  تیری در تاریکی بوده و نظام مند  و هدفدار کار نکرده ایم. زیرا پاسخی برای علت کاهش و افزایش تصادفات جاده‌ای و از دست دادن جان انسانها در مقاطع مختلف نداریم  و این یعنی اینکه هیچ‌گونه مدیریتی نداریم! شاید بهترین پیشنهاد برای وضعیت کنونی سخت‌گیری شدید اخذ گواهینامه رانندگی و شرایط نگهداری آن  باشد. باید به رانندگی به چشم یک امتیاز شهروندی نگاه کنیم نه حق شهروندی. امتیاز تحت شرایطی از سلب می شود. ولی حق ، مدعی دارد. رانندگی امتیاز است و باید در صورت کوچکترین تخلفات سلب شود. قبول دارم در حال حاضر وضعیت راه و جاده‌ ها اصلاً خوب نیستند، اگر بودجه‌ای تعلق بگیرد ایمن کردن جاده‌ ها  زمان‌بر خواهد بود تا مراحل استاندارد طراحی شود باید با شیوه های جبرانی مانع کشته شدن افراد در جاده ها شویم.
برای مثال برای پیشگیری از تلفات جانی باید اعمال قانون شود و محدودیت‌هایی در سرعت و سبقت برای خود قائل شویم. در کمبود بودجه و فعالیت‌های اصلاحی و عمرانی می‌توانیم حداقل قانونمندتر برانیم. جاده باید خود معرف  و بخشنده باشد که اولا راننده دچاره اشتباه نشود و ثانیا اشتباه لحظه‌ای راننده را جبران کند و تاوان یک اشتباه مرگ یا معلولیت دائم و جراحت نباشد. اما با  تخلف راننده‌ای که بی‌محابا باجان خود و دیگران بازی می‌کند باید به شدت بدخورد کرد. / جاده تجارت

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها