یکی از مشکلات حوزه درمان تامین اجتماعی آذربایجان غربی، نوبت دهی بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا (ع) و درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی فاطمیه ارومیه است. اگر در ساعات اولیه روز به این مراکز مراجعه نمایید، صف های طولانی و جمعیت بسیاری را برای نوبت دهی می بینید.

سودا تیمورپور – خبرنگار / یکی از مشکلات حوزه درمان تامین اجتماعی آذربایجان غربی، نوبت دهی بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا (ع) و درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی فاطمیه ارومیه است. اگر در ساعات اولیه روز به این مراکز مراجعه نمایید، صف های طولانی و جمعیت بسیاری را برای نوبت دهی می بینید. ماندن در صف های طولانی و در برخی موارد ناموفق بودن از این انتظار طولانی یکی از مشکلاتی است که همراهان بیماران را کلافه کرده وبه یک دغدغه حوزه درمان تبدیل گشته است. با این حال باید جویا شد که مسئولین حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی چه راهکاری برای این مشکل اندیشیده اند.

 

نبود فضای فیزیکی مناسب در بخش نوبت دهی

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا (ع) درباره نوبت دهی این بیمارستان می گوید: نوبت دهی این بیمارستان از صبح ساعت ۷ آغاز شده و تا ساعت ۷:۳۰ و نهایت تا ساعت ۸ ادامه می یابد.

«علیرضا سلطان زاده» درباره حضور مراجعین از ساعت های اولیه بامداد برای اخذ نوبت می گوید: مراجعین مشاهده می کنند که پس از ساعت ۸ صبح نمی توانند از خدمات استفاده کنند مجبور می شوند از ساعت های اولیه بامداد برای اخذ نوبت به صورت حضوری اقدام کنند. با باز شدن کانتر نوبت دهی در ساعت ۷ صبح نوبت های از پیش تعیین شده را اعمال می کنند.

وی درباره نامناسب بودن فضای فیزیکی بیمارستان در بخش نوبت دهی می افزاید: ما نیز فضای فیزیکی بیمارستان را لایق و شایسته هم وطنان نمی دانیم و اعتقاد داریم به طور حتم این وضعیت را باید بهبود بخشیم. این امر نیز مستلزم تامین اعتبار است.

احداث ساختمان جدید نوبت دهی بیمارستان امام رضا (ع)

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا (ع) ارومیه درباره بهبود وضعیت فضای فیزیکی بیمارستان می گوید: به منظور بهبود فضای فیزیکی به ویژه بخش نوبت دهی، ساختمانی به متراژ ۲ هزار متر مربع در ورودی بیمارستان ایجاد می کنیم که در سال جاری این ساختمان به بهره برداری می رسد و می توانیم از تابستان سال ۹۷ پذیرش بیمار را در این ساختمان انجام دهیم که از فضای بهتری برخوردار است.

احداث درمانگاه در شهرستان ها؛ راهکار برای کاهش حجم بیمارستان های ارومیه

یکی دیگر از دلایلی که حجم مراجعه کنندگان به بیمارستان امام رضا (ع) و کلینیک تخصصی فاطمیه ارومیه را افزایش می دهد، نبود مراکز درمانی تامین اجتماعی در شهرستان ها است. زیرا در صورت نبود مراکز درمانی تامین اجتماعی در شهرستان ها، مردم مجبور به سفر به مرکز استان برای ادامه درمان می شوند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی آذربایجان غربی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی هم در ارومیه و هم در شهرستان ها برنامه های ویژه ای را به منظور بهبود وضعیت درمان در نظر دارد، می گوید: از جمله برنامه های سازمان تامین اجتماعی می توان به ساخت بیمارستان در مهاباد، سردشت، پیرانشهر، تکاب و شاهین دژ اشاره کرد.

«صادق اسمعیل زاده» درباره درمانگاه مهاباد وسردشت می افزاید: کلنگ زنی درمانگاه تامین اجتماعی مهاباد انجام شده است. این در حالی است که پیمانکار پروژه ساخت درمانگاه تخصصی سردشت مشخص شده است و در سال جاری ساخت این درمانگاه انجام می گیرد.

به گفته اسمعیل زاده، با ساخت درمانگاه های مختلف در شهرستان ها شاهد کاهش حجم مراجعه کننده به مرکز استان خواهیم بود و بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند از خدمات درمانی آن در شهر خود استفاده کنند.

وی درباره حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی می گوید: یکی از برنامه هایی که در سال های آینده می توان بهره برد، حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی و جایگزین کردن کارت ملی هوشمند است که در صورت اعمال می توان شاهد کاهش بسیار مراجعه کنندگان به بیمارستان ها بود.

 

ندادن پاسخ تلفن نوبت دهی بیمارستان امام رضا (ع)

یکی از مراجعینی که برای نوبت دهی به بیمارستان امام رضا (ع) آمده است، درباره مشکلات نوبت دهی به همشهری می گوید: به مدت ۳ روز با استفاده از تلفن نوبت دهی از صبح ساعت ۸ تماس می گرفتم اما هیچ پاسخی نگرفته و در ساعت ۹:۳۰ پس از تماس های مکرر اعلام می کردند که نوبت دهی تمام شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا به صورت حضوری برای گرفتن نوبت به بیمارستان مراجعه کنم.

«علی محمدی» که از شهرستان پیرانشهر برای گرفتن نوبت به ارومیه سفر کرده است، می افزاید: با مراجعه حضوری به بیمارستان دریافتم که باید از ساعت های اولیه بامداد برای اخذ نوبت منتظر بمانم و به همین منظور از صبح ساعت ۴ در صف نوبت دهی منتظر هستم.

وی درباره نبود درمانگاه تامین اجتماعی در پیرانشهر می گوید: متاسفانه نبود درمانگاه تخصصی در شهر خودمان موجب سفر به ارومیه شده است که حمل بیمار بد حال در مسافت طولانی هم باعث آزرده خاطر بیمار می شود و هم مشکلاتی را برای همراهان به همراه دارد که امیدواریم در سال های آینده مسئولین استانی وشهرستانی راه حلی برای این مشکل بیاندیشند.

نوبت دهی ۳ ماهه در بیمارستان ها

یکی دیگر از بیماران درباره سختی نوبت دهی بیان می کند: پس از چندین بار تماس توانستم از پزشک مربوطه وقت بگیرم که پس از مراجعه به ایشان، نوار عصبی برای ادامه درمان لازم شد. برای نوبت گرفتن نوار عصبی اعلام کردند که پس از ۱۵ روز به صورت حضوری به بیمارستان مراجعه کرده و در آنجا پس از ۳ ماه دیگر می توانند نوبت دهند.

«مریم معتمد» درباره حجم بالای بیماران می گوید: در بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا (ع) حجم بیمار بسیار بالا بوده و همین موضوع موجب کاهش کیفیت رسیدگی به مسایلی همچون نوبت دهی می شود.

منبع: همشهری

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها