8 سالی است که پل میانگذر ارومیه پس از افتتاح، مدام درگیر حواشی زیست محیطی است. این پل از همان روزهای ابتدایی با انتقادهایی بسیاری از سوی دوستداران محیط زیست روبه رو شد؛انتقادهایی که به پیامدهای زیست محیطی ساختن پل و تغییراتی اشاره داشتند که حیات دریاچه را تهدید می‌کردند.

به گزارش اکسیر نو، پل میانگذر ارومیه با تمام نگرانی‌ها به بهره برداری رسید و ۸ سال را پشت سر گذاشت؛ سال‌هایی که زمانی نسبتا مناسب برای محک خوردن پیش بینی‌های نگران کننده زیست‌محیطی بود اما نگرانی‌ها به واقعیت تبدیل شد و پل هم به جمع مشکلات زیستی محیطی دریاچه اضافه شد و حیات آن را به خطر انداخت، به طوری که رئیس سازمان محیط زیست کشور از بازنگری جاده میان‌گذر دریاچه ارومیه برای احیای آن خبر داد.

«معصومه ابتکار» در نشست خبری روز جهانی زمین، با شعار «زمین پاک با حفاظت از آب و خاک» گفت: «قرار بود جاده میان‌گذر دریاچه ارومیه جلوی مبادله آب را نگیرد و آب در زیر پل جریان داشته باشد تا جلوی رسوب دریاچه گرفته شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و شرایط میان‌گذر امکان جریان داشتن آب بین دو طرف میان‌گذر را گرفت».

میان‌گذری که قرار بود آسایش و راحتی را برای ساکنان به وجود بیاورد، به سدی تبدیل شده که جلوی تبادل آب و جریان آن را گرفته است تا جایی که این دریاچه سایه خشکی را نزدیک می‌بیند. اگر چه این روزها خبرهای امیدوارکننده‌تری درباره وضع دریاچه به گوش می‌رسد و گفته می‌شود آب دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده در سال گذشته ۹۵ سانتی متر افزایش یافته است اما باز میانگذر آن پیوسته خبرساز است.

میانگذر تاثیر فیزیکی بر آب دریاچه نگذاشته است

مسئول کارگروه نظارت و پایش پروژه دریاچه ارومیه با بیان این که آب دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده در سال گذشته ۹۵ سانتی‌متر افزایش یافته است، بیان کرد: وضعیت دریاچه ارومیه در مقایسه با‌ سال گذشته به‌دلیل افزایش بارندگی ها، ورود مقادیر زیادی آب از پشت سدها به دریاچه و احیای تالاب‌های منطقه بهتر شده است.

«احمدرضا عبدالهی» با اشاره به دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه طی این چند سال، بیان کرد: ایجاد تعداد بی شماری از چاه‌های کشاورزی و مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی از دلایل عمده خشکی دریاچه ارومیه است. وی با اشاره به پل میانگذرارومیه و تاثیر آن درخشک شدن دریاچه ارومیه، بیان کرد: تاکنون مطالعات علمی زیادی در این باره صورت نگرفته تا ثابت کند که جاده میانگذر در خشک‌شدن دریاچه ارومیه موثر است.

عبدالهی در پاسخ به این پرسش که اگر جاده میانگذر عامل خشکی نیست پس چرا سازمان محیط زیست کشور نظر به بازنگری آن داده است، بیان کرد: این طرح بازنگری را سازمان محیط زیست کشور مطرح کرده است و ستاد احیا در آن دخالتی ندارد.

میانگذر

وی افزود: سازمان محیط زیست کشور بر اساس مطالعاتی که خود صورت داده، جاده میانگذر را عامل خشک شدن دریاچه ارومیه دانسته ولی ما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده ایم که صددرصد ثابت کند جاده میانگذر در خشکی دریاچه موثر است.

مسئول کارگروه نظارت و پایش پروژه دریاچه ارومیه با تاکید بر این که میانگذر دریاچه ارومیه تاثیر فیزیکی بر آب نگذاشته است، بیان کرد: تمامی مطالعات صورت گرفته درباره پل میانگذر ارومیه در حد تحلیل بوده و ثابت نشده است.

جریان یافتن آب از زیر جاده میانگذر با بازنگری آن

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: در اوایل ساخت پل میانگذر ارومیه قرار بر ساخت چند گذرگاه برای جریان داشتن آب زیر آن شد تا بتواند ورود آب از سمت جنوبی به شمال دریاچه را هدایت کند که متاسفانه به دلیل خشکسالی حاکم در آن دوران این مهم ممکن نشد و اکنون دوباره با اجرای مطالعات طرح بازنگری، روش‌های دیگری برای جریان یافتن آب در نظر گرفته می‌شود.

«پرویز آراسته» افزود: قرار بود جاده میان‌گذر جلوی مبادله آب را در دو طرف جاده نگیرد و آب از زیر میان‌گذر جریان داشته باشد تا رسوب‌گذاری در دریاچه اتفاق نیفتد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد که با بازنگری جاده میانگذر جریان آب از زیر این جاده میان گذر صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که متولی مطالعات طرح بازنگری دانشگاه تبریز است، بیان کرد: با اتمام مطالعات گزارش نهایی صادر می‌شود و بر اساس این مطالعات روند بازنگری اجرا شود و مشخص شود بر اساس چه شاخص‌هایی باید این جاده بازنگری شود.

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها