حرفه ای که هر زمان نام کرد و کردستان می آید توجه هر مستمعی را به خود جلب میکند تا خبری از کولبر و کولبری به گوش شنونده موضوع برسد. کولبری شغلی است که اغلب مردم مناطق مرزی چه در مرز های کردستان و آذربایجان و چه جاهای دیگر از سر ناچار و نبود شغل مناسب به این شغل مشقت بار و سخت که همیشه با خطر جانی همراه است رو می آورند.

پویا حمامی –
حرفه ای که هر زمان نام کرد و کردستان می آید توجه هر مستمعی را به خود جلب میکند تا خبری از کولبر و کولبری به گوش شنونده موضوع برسد.
کولبری شغلی است که اغلب مردم مناطق مرزی چه در مرز های کردستان و آذربایجان و چه جاهای دیگر از سر ناچار و نبود شغل مناسب به این شغل مشقت بار و سخت که همیشه با خطر جانی همراه است رو می آورند.
دستمزد کولبرها هم متفاوت است. بسته به جنس بار،‌ سنگینی آن، مدت زمانی که در راه هستند و مهم‌تر از همه این که آیا کالا قانونی وارد می‌شود یا نه، می‌توان از دستمزد ۱۰۰‌ هزار تومانی تا ۵۰۰‌ هزار تومانی (ادعای بازاریان و فعالان مدنی) برای هر باری که کول می‌کنند، حرف زد.
روال کار هم در مورد کالاهایی که کاملاً غیرقانونی وارد می‌شوند در مقایسه با کالاهایی که کاملاً قانونی یا شبه قانونی وارد می‌شوند، متفاوت است. برای کالاهای غیرقانونی، یک واسطه وجود دارد که در این کسب‌ و کار «ضمانت‌چی» نامیده می‌شود و در ازای مبلغی برای خریدار یا واردکننده، تضمین می‌کند که کالایش سالم به مقصد خواهد رسید. به این ترتیب اگر اتفاقی برای کولبر بیفتد یا مرزبانی کالاها را توقیف کند، ضمانت‌چی باید هزینه‌اش را بپردازد. عجیب این که حق‌الزحمه واسطه‌ها اگر بیشتر از دستمزد کولبران نباشد، با آن برابر است.

کولبر قاچاقچی نیست
کولبران فقط بخش بسیار ناچیزی از قاچاق کالا به ایران را آن هم از سر ناچاری به عهده دارند.
شخصی که دغدغه نان شب دارد و کاری نیز در منطقه برای وی وجود ندارد طبعاً به سراغ این شغل خطرناک می رود و تمام ریسک آن را بر عهده میگیرد.
پس یکی از دلایل قاچاقچی محسوب نشدن کولبران از سر ناچار بودن به این شغل میتوان گفت.
دلیل دوم هم آنکه عمده قاچاق های های صورت گرفته به داخل ایران به صورت سازمان یافته است و فقط با جلوگیری از فعالیت کولبران جلوی قاچاق گرفته نمی شود.طوری که رهبر انقلاب در دیداری که با جمعی از کارگران داشتند با اشاره به لزوم بهبود وضعیت کولبران اظهار کردند: «ما تا حالا در مبارزه با قاچاق خیلی جدی عمل نکرده‌ایم. البته مراد من از قاچاق، فلان آن کوله‌ بَرِ ضعیفی نیست که می‌رود آن‌طرف یک چیزی را برمی‌دارد روی کول خودش می‌آورد این‌ طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد».

موانع کولبری
یکی از اصلی ترین موانعی که شغل کولبری با آن رو به رو است به رسمیت نشناختن این شغل توسط دولت است.
به گونه ای که در آذرماه ۱۳۹۶، دولت ممنوعیت کولبری را تصویب کرد و  در ماه‌های اخیر، ده‌ها کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی و انتظامی در نواحی مرزی ایران، کشته شده‌اند.
دومین مانع که کولبران با آن روبه رو هستند،عدم پشتیبانی بیمه ها بالاخص بیمه تامین اجتماعی است.
وقتی کولبری که در اثر سانحه در مسیر دچار معلولیت یا جراحتی شود،هیچ کدام از بیمه ها شامل حال این زحمتکشان نمی  شود.

نتیجه گیری
با این حال و اوصاف ذکر شده به نتایج زیر می رسیم
۱.کولبری توسط دولت به رسمیت شناخته شود و ساز و کاری بهینه برای این شغل تدوین شود
۲.بیمه ها به پشتیبانی از این شغل و زحمتکشان این عرصه بپردازد.
با این حال مسئولین اگر باز هم به رفع این موضوعات نپردازند،مشکلات عدیده دیگری در پیش خواهد بود

ایمیل مستقیم: info@exireno.ir

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی نشانه‌دار هستند.*

*


پربیننده‌ترین‌ها
پربحث‌ترین‌ها